Algemene Voorwaarden - Julie WonderWerk
Artikel 1 - Definities
In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder:
- Dienstverlener: Julie WonderWerk, vertegenwoordigd door Emma Julie Pleysier, KvK-nummer 97587702, wordt in deze algemene voorwaarden aangeduid als Dienstverlener en gebruiker van deze algemene voorwaarden.
- Opdrachtgever: De wederpartij van de Dienstverlener wordt in deze algemene voorwaarden aangeduid als Opdrachtgever, veelal de wettelijk gezaghebbende ouder(s), wettelijke vertegenwoordiger van het Kind en/of in samenspraak met gezaghebbende ouder(s) kan de Opdrachtgever ook een school (leerkracht, intern begeleider (IB) of samenwerkingsverband) zijn van het desbetreffende Kind.
- Overeenkomst: Met de Overeenkomst wordt bedoeld de Schriftelijke Overeenkomst tot Dienstverlening tussen Partijen.
- Dienstverlening: Alle door Dienstverlener geleverde diensten en alle daarmee verband houdende handelingen, zowel van voorbereidende als uitvoerende aard.
- Kind: De minderjarige ten behoeve van wie Opdrachtgever de Overeenkomst tot het verlenen van diensten is aangegaan.
- Student: De meerderjarige ten behoeve van wie Opdrachtgever de Overeenkomst tot het verlenen van diensten is aangegaan. Waarbij aangetekend dat Student en Opdrachtgever dezelfde kunnen zijn, maar dit niet noodzakelijkerwijs het geval is.
- Partijen: Partijen zijn Dienstverlener en Opdrachtgever samen.
- Schriftelijk: Onder Schriftelijk wordt in de Algemene Voorwaarden mede verstaan elektronische communicatie per e-mail of Whatsapp.
Artikel 2 - Toepasbaarheid Algemene Voorwaarden
2.1 Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, aanbiedingen, werkzaamheden, Overeenkomsten diensten of goederen door of namens Dienstverlener van of met alle daarmee verband houdende handelingen, zowel van voorbereidende als uitvoerende aard.
2.2 Afwijken van deze voorwaarden kan alleen als dat uitdrukkelijk én Schriftelijk door de betrokken Partijen is overeengekomen.
2.3 De Overeenkomst bevat voor Dienstverlener een inspanningsverplichting, geen resultaatverplichtingen. Bij de inspanningsverplichting wordt rekening gehouden met factoren buiten de invloedsfeer van de Dienstverlener die van belang kunnen zijn of invloed hebben op het traject/sessies.
2.4 Door inschrijving van een Student of Opdrachtgever aanvaarden Student en Opdrachtgever de toepasselijkheid van de Algemene Voorwaarden. Indien de Opdrachtgever en Student niet dezelfde persoon zijn, dan verplicht de Opdrachtgever zich deze Algemene Voorwaarden aan Student bekend te maken en op te leggen en staat Opdrachtgever ervoor in dat Student deze Algemene Voorwaarden naleeft.
2.5 De (gehele of gedeeltelijke) ongeldigheid of onverbindendheid van een of meer bepalingen in deze Algemene Voorwaarden tast de geldigheid of verbindendheid van de overige bepalingen niet aan. Indien zou blijken dat een bepaling ongeldig of onverbindend is, zullen Julie WonderWerk en Opdrachtgever in overleg treden teneinde het ongeldige of onverbindende gedeelte te vervangen voor een bepaling die wel geldig en verbindend is en waarvan de rechtsgevolgen, gelet op de inhoud en strekking van de betreffende bepaling, zo veel mogelijk overeenstemmen met die van het ongeldige of onverbindende gedeelte van deze bepaling.
2.6 In de gevallen waarin de Overeenkomst en deze Algemene Voorwaarden niet voorzien, geldt dat die situatie voor zoveel als mogelijk beoordeeld dient te worden in lijn met deze Algemene Voorwaarden.
2.7. De Algemene Voorwaarden worden bij het sluiten van de Overeenkomst nadrukkelijk bekend gemaakt en/of ter hand gesteld aan de Opdrachtgever. Op verzoek van Opdrachtgever of Kind zal Julie WonderWerk een kopie van de Algemene Voorwaarden kosteloos toezenden.
Artikel 3 - Betalingsvoorwaarden
3.1 Dienstverlener stuurt Opdrachtgever periodiek (hetgeen afgesproken wekelijks of maandelijks) een factuur voor de overeengekomen Dienstverlening. Opdrachtgever dient facturen binnen 14 dagen na factuurdatum aan Dienstverlener te betalen, dit staat ook vermeld op de factuur, tenzij Partijen hierover andere afspraken hebben gemaakt of op de declaratie een andere betaaltermijn vermeld is.
3.2 De Opdrachtgever verplicht zich tot het verstrekken van de juiste contactgegevens aan Julie WonderWerk ten bate van facturatie en contact. De Opdrachtgever geeft eventuele wijzigingen in de contactgegevens tijdig door aan Julie WonderWerk.
3.3 Betaalt Opdrachtgever niet binnen de overeengekomen termijn, dan is hij van rechtswege, zonder dat daarvoor enige aanmaning nodig is, in verzuim. Vanaf dat moment is Dienstverlener gerechtigd de verplichtingen op te schorten totdat de Opdrachtgever aan zijn betalingsverplichting heeft voldaan.
3.4 Bij gebreke van tijdige betaling ontvangt Opdrachtgever een herinnering met het verzoek om alsnog te betalen binnen 14 dagen.
3.5 Blijft de Opdrachtgever in gebreke, dan zal Dienstverlener tot invordering overgaan. De kosten met betrekking tot die invordering komen voor de rekening van de Opdrachtgever. Wanneer Opdrachtgever in verzuim is, is hij wettelijke rente, buitengerechtelijke incassokosten en overige schade verschuldigd aan Dienstverlener. De incassokosten worden berekend aan de hand van het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten.
3.6 Weigert Opdrachtgever zijn medewerking aan de uitvoering van de opdracht door Dienstverlener, dan is hij nog steeds verplicht de afgesproken prijs aan Dienstverlener te betalen
Artikel 4 - Tarieven
4.1 De tarieven voor bijlessen bij Julie WonderWerk zijn inkomensafhankelijk. De Opdrachtgever kan zichzelf op basis van vertrouwen indelen in één van de drie inkomenscategorieën opgesteld door Dienstverlener. Deze worden vermeld alvorens de lessen beginnen. Eenmaal gekozen, kan de inkomenscategorie niet tussentijds worden aangepast zonder voorafgaand overleg met Dienstverlener.
4.2 De inkomensafhankelijke tarieven gelden uitsluitend voor bijlessen. Voor lessen Nederlands en creatieve activiteiten hanteert Julie WonderWerk vaste tarieven. Deze zijn terug te vinden op de website.
4.3 Bewijs van inkomen wordt niet gevraagd. Julie WonderWerk vertrouwt op de eerlijkheid van de Opdrachtgever bij het kiezen van de passende tariefcategorie.
4.4 De tarieven gelden per lesuur, tenzij anders overeengekomen. Eventuele reiskosten of kosten voor materialen worden besproken met Opdrachtgever alvorens deze in rekening worden gebracht.
4.5 Indien de bijles op een andere locatie plaatsvindt dan de vaste locatie van de Dienstverlener, worden reiskosten in rekening gebracht. Deze kosten zijn naast de gemaakte reiskosten en bedragen de helft van het gehanteerde uurtarief.
4.6 Alle bedragen worden vermeld in euro's.
4.7 Julie WonderWerk behoudt zich het recht voor om de tarieven aan te passen. Tariefwijzigingen worden tijdig gecommuniceerd en gelden niet met terugwerkende kracht voor reeds overeengekomen lessen of trajecten.
Artikel 5 - Overeenkomst en uitvoering Overeenkomst
5.1 Een Overeenkomst komt tot stand op het moment dat de afspraken over de overeengekomen Dienstverlening op Schrift zijn gesteld en door Opdrachtgever voor akkoord zijn ondertekend.
5.2 In afwijking van lid 1 kan een Overeenkomst eveneens tot stand komen indien de mondeling gemaakte afspraken per email of anderszins langs elektronische weg aan Opdrachtgever zijn bevestigd en door Opdrachtgever akkoord verklaard.
5.3 Dienstverlener voert de Overeenkomst naar beste inzicht en vermogen uit.
5.4 De uitvoering geschiedt in onderling overleg en na Schriftelijk akkoord en betaling van het eventueel afgesproken voorschot
Artikel 6 - Overmacht
6.1 In aanvulling op het bepaalde in artikel 6:75 Burgerlijk Wetboek geldt dat een tekortkoming van Dienstverlener in de nakoming van enige verplichting jegens Opdrachtgever niet aan Dienstverlener kan worden toegerekend in geval van een van de wil van Dienstverlener onafhankelijke omstandigheid, waardoor de nakoming van zijn verplichtingen jegens Opdrachtgever geheel of gedeeltelijk wordt verhinderd of waardoor de nakoming van zijn verplichtingen in redelijkheid niet van Dienstverlener kan worden verlangd. Tot die omstandigheden worden mede gerekend wanprestaties van toeleveranciers of andere derden, stroomstoringen, computervirussen, stakingen, slechte weersomstandigheden en werkonderbrekingen.
6.2 Indien zich een situatie als hiervoor bedoeld voordoet als gevolg waarvan Dienstverlener niet aan zijn verplichtingen jegens Opdrachtgever kan voldoen, dan worden die verplichtingen opgeschort zolang Dienstverlener niet aan zijn verplichtingen kan voldoen. Indien de in de vorige zin bedoelde situatie 30 kalenderdagen heeft geduurd, hebben Partijen recht de Overeenkomst Schriftelijk geheel of gedeeltelijk te ontbinden.
6.3 Dienstverlener is in het geval als bedoeld in het tweede lid van dit artikel niet gehouden tot vergoeding van enige schade, ook niet als Dienstverlener als gevolg van de overmacht toestand enige voordeel geniet
Artikel 7 - Regels rond afspraken
7.1 Afspraken/activiteiten beginnen en eindigen op de afgesproken tijdstippen en plaats. Opdrachtgever dient er zorg voor te dragen dat het Kind tijdig op afgesproken tijdstip en plaats aanwezig is en na afloop op de afgesproken tijd wordt opgehaald, dan wel zelfstandig vertrekt indien afgesproken.
7.2 Indien een afspraak en/of activiteit niet op tijd kan beginnen omdat het Kind niet aanwezig is, dan betekent dit niet dat de sessie en/of activiteit voortduurt na het overeengekomen tijdstip. Opdrachtgever blijft alsdan het volledige tarief verschuldigd
7.3 Opdrachtgever dient tijdens een afspraak en/of activiteit telefonisch bereikbaar te zijn voor de Dienstverlener
7.4 Indien Opdrachtgever een afspraak wenst af te zeggen, bijvoorbeeld omdat het Kind door ziekte of anderszins verhinderd is, dan dient hij/zij hier Dienstverlener zo spoedig mogelijk van op de hoogte te stellen.
7.5 Indien een afspraak door Opdrachtgever wordt geannuleerd korter dan 24 uur voor aanvang, en er is geen aanwijsbare reden van overmacht waardoor dit eerder gemeld kon worden, dan is de Dienstverlener gerechtigd om het overeengekomen tarief voor de afspraak in rekening te brengen aan Opdrachtgever. Indien mogelijk voor Dienstverlener zal de afspraak worden verzet, maar staat hierin vrij om het overeengekomen tarief alsnog in rekening te brengen aan de Opdrachtgever.
7.6 Dienstverlener is ten allen tijde gerechtigd om een afspraak af te zeggen of te verzetten indien de afspraak door overmacht geen doorgang kan vinden. Dienstverlener zal de Opdrachtgever hiervan zo spoedig mogelijk op de hoogte stellen. Onder overmacht in dit verband wordt onder meer verstaan: ziekte of arbeidsongeschiktheid of noodzakelijke zorg aan een dierbare. Indien mogelijk voor Dienstverlener zal de afspraak worden verzet.
Artikel 8 - Aansprakelijkheid en vrijwaring
8.1 Dienstverlener zal de Overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en in overeenstemming met de eisen van goed vakmanschap uitvoeren. Dienstverlener heeft een inspanningsverplichting en geen resultaatverplichting. Julie WonderWerk biedt geen garantie voor te behalen studieresultaten of het slagen van de begeleiding.
8.2 Dienstverlener is enkel aansprakelijk voor schade die het gevolg is van aan Dienstverlener toe te rekenen tekortkomingen in de nakoming van verplichtingen uit de Overeenkomst indien Opdrachtgever ter zake in verzuim is.
8.3 Dienstverlener kan geen beroep doen op enige aansprakelijkheid beperkende bepaling, indien de schade het gevolg is van diens opzet of grove schuld.
8.4 De Opdrachtgever vrijwaart Dienstverlener tegen alle aanspraken van derden, die verband houden met de door de Dienstverlener geleverde goederen en/of diensten.
Artikel 9 - Klachtplicht
9.1 Opdrachtgever is verplicht klachten op de verrichte werkzaamheden direct Schriftelijk te melden aan Dienstverlener, uiterlijk binnen 7 dagen na (op)levering of uitvoering. De klacht bevat een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming, zodat Dienstverlener in staat is hierop adequaat te reageren.
9.2 Een klacht kan er in ieder geval niet toe leiden, dat Dienstverlener gehouden kan worden om andere werkzaamheden te verrichten dan zijn overeengekomen.
9.3 Klachten schorten de betalingsverplichting van de Opdrachtgever niet op.
9.4 Indien de klacht niet tijdig wordt ingediend, vervallen alle rechten van Opdrachtgever in verband met de klacht en worden de geleverde werkzaamheden geacht correct te zijn uitgevoerd. Alle gevolgen van het niet direct melden zijn voor risico van Opdrachtgever.
Artikel 10 - Vertrouwelijkheid en Privacy
10.1 Dienstverlener is verplicht tot geheimhouding van alles wat besproken is tijdens of in kader van de Dienstverlening. Informatie geldt als vertrouwelijk als dit door de Opdrachtgever is meegedeeld of als dit voortvloeit uit de aard van de informatie.
10.2 Voor overleg met derden in het belang van het Kind jonger dan 16 jaar, is toestemming vereist van de wettelijk gezaghebbende ouder(s) en indien relevant van het Kind.
10.3 Dienstverlener zal vertrouwelijk omgaan met persoonsgegevens van Opdrachtgever en het Kind, in overeenstemming met de toepasselijke wet- en regelgeving op het gebied van de bescherming van Persoonsgegevens, waaronder de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).
10.4 Wanneer het bijlestraject wordt afgerond, worden persoonlijke gegevens geanonimiseerd en niet langer herleidbaar bewaard.
Artikel 11 - Geheimhouding
11.1 Opdrachtgever houdt de informatie die hij (in welke vorm dan ook) van Dienstverlener ontvangt en alle andere informatie betreffende Dienstverlener waarvan hij weet of redelijkerwijs kan vermoeden dat deze geheim of vertrouwelijk is, dan wel informatie betreft waarvan hij kan verwachten dat de verspreiding daarvan de andere Dienstverlener schade kan betrokkenen, geheim en neemt alle nodige maatregelen om te waarborgen hij de genoemde informatie ook geheim houden.
11.2 De in het eerste lid van dit artikel genoemde geheimhoudingsplicht geldt niet voor informatie:
a. Die op het moment dat de Opdrachtgever deze informatie ontving al openbaar was of nadien openbaar is geworden zonder een schending van een op hem rustende geheimhoudingsplicht;
b. Waarvan Opdrachtgever kan bewijzen dat deze informatie al in zijn bezit was op het moment van verstrekken door Dienstverlener;
c. Die Opdrachtgever van een derde heeft ontvangen waarbij deze derde gerechtigd was deze informatie aan Opdrachtgever te verstrekken;
d. Die door Opdrachtgever openbaar wordt gemaakt op grond van een wettelijk plicht.
11.3 De in dit artikel omschreven geheimhoudingsplicht geldt voor de duur van deze Overeenkomst en de periode van drie jaar na het eindigen daarvan.
Artikel 12 - Intellectueel Eigendom
12.1 Tenzij Partijen Schriftelijk anders zijn overeengekomen, behoudt Dienstverlener alle intellectuele absolute rechten (waaronder auteursrecht, octrooirecht, merkenrecht, tekeningen- en modellenrecht, etc.) op alle ontwerpen, tekeningen, geschriften, dragers met gegevens of andere informatie, offertes, afbeeldingen, schetsen, modellen, maquettes, etc.
12.2 De genoemde intellectuele absolute rechten mogen niet zonder Schriftelijke toestemming van Dienstverlener worden gekopieerd, aan derden getoond en/of ter beschikking gesteld of op andere wijze worden gebruikt.
Artikel 13 - Boete op overtreding geheimhoudingsplicht of intellectueel eigendomsrecht
13.1 Overtreedt Opdrachtgever het artikel van deze algemene voorwaarden over geheimhouding of intellectueel eigendom, dan verbeurt Opdrachtgever ten behoeve van Dienstverlener een onmiddellijk opeisbare boete van €2000 voor elke overtreding en daarnaast een bedrag van €200 voor elke dag dat die overtreding voortduurt. Voor het verbeuren van deze boete is geen voorafgaande ingebrekestelling of gerechtelijke procedure nodig. Ook hoeft er geen sprake te zijn van enige vorm van schade.
13.2 Het verbeuren van de in het eerste lid van dit artikel bedoelde boete doet geen afbreuk aan de overige rechten van Dienstverlener waaronder zijn recht om naast de boete schadevergoeding te vorderen.